فواید کسب درآمد و کارآفرینی در روستاها
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

فواید کسب درآمد و کارآفرینی در روستاها

کسب و کار و درآمد فقط منحصر به شهرها نیست اگرچه صنایع بزرگ و نیز تنوع کسب درآمد در شهرها زیاد هست ولی روستاها از نظر استغال زایی و ایجاد کسب و کار پر رونق چیزی کم ندارند. اگر به کسب درآمد روستاها توجه شود و سرمایه گذاری مناسب و برنامه ریزی درست شود از طرق مختلف می توان اقدام به کسب درآمد کرد . کسب درآمد آنلاین هم می تواند به عنوان یک راهکار برای افزایش درآمد باشد موضوعی که متاسفانه از آن غفلت شده است. اگر زیر ساخت اینترنت در روستاها فراهم شود می توانند از طریق اینترنت اقدام به کسب درآمد آنلاین کنند و محصولات تولیدی و روستایی خود را بفروشند. یکی از اقشار مهم کارآفرین در روستاها زنان و دختران جوان و تحصیل کرده هستند که در صورت حمایت موجب افزایش درآمد روستاها خواهند شد.

 

دختران و زنان تحصیلکرده روستا برای یافتن شغل، مجبور به انتقال زندگی خود از روستا به شهر می‌شوند. راه‌اندازی کسب‌وکاری در روستا باوجود برخی موانع و مشکلات خاص خود مزیت‌های عمده‌ای دارد که مهم‌ترین آن همین جلوگیری از خالی شدن جمعیت روستا‌ها از قشر تحصیلکرده خصوصا دختران است.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز چندی پیش با توجه به سرخوردگی دختران خصوصا دختران روستایی در پیدا نکردن شغل، عامل مهم روی آوری آنها به اعتیاد را بیکاری و دغدغه‌های آنها در ارتباط با ازدواج که آن هم به شغل و اشتغال مربوط می‌شود، دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه رویکرد مهم جامعه اسلامی حضور فعال و همه‌جانبه زنان در جامعه است، باید از طریق رونق فعالیت‌های زنان به وضعیت نامناسب اشتغال آنها سروسامان بدهیم. دختران تحصیلکرده و بیکار مشکلی به نام بازماندگی از ازدواج دارند که این مشکل بیش از هر چیز نیازمند حل مشکلات و دغدغه‌های اشتغال دختران و پسران است.
عفت کفاشی، رئیس هیات‌مدیره تعاونی زنان کاراندیش استان خراسان به موانع مالی بر سر راه زنان روستایی اشاره می کند و فراهم ساختن جا و فضا برای راه‌اندازی مشاغل صنعتی در روستا را ضروری می‌داند و می‌گوید: جز برخی مشکلات مالی که از طریق وام می‌توان آن را حل کرد، زنان هم انگیزه و هم توانایی لازم برای پرداختن به فعالیت‌ها و کارآفرینی را دارند.
وی از جمله اهداف تعاونی کاراندیش را فراهم کردن شغل برای زنان روستایی می‌داند که بیشتر آنها تحصیلکرده و بیکار هستند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۳۰ نفر از زنان در کارهایی چون پوشاک، مواد غذایی و صنایع دستی در این تعاونی فعالیت می‌کنند که قصد ما این است ۳۰ نفر دیگر به این تعداد اضافه کنیم.
عفت کفاش می‌گوید: در طرحی که به فرمانداری استان ارائه داده‌ایم، خواستار ایجاد مکانی برای بسته‌بندی مواد غذایی شده‌ایم که از طریق وام می‌توان آن را عملی ساخت. وی می‌گوید: هر یک از اعضا باید برای اجرایی شدن طرح بسته‌بندی مواد غذایی ۳۰ میلیون تومان پرداخت کنند و از آنجا که بعضی از اعضا حدودا ۶ و یا ۷ نفر آنها از یک خانواده هستند، توان پرداخت این مبلغ برایشان دشوار است که باید این مشکل را حل کرد.
رئیس هیات‌مدیره تعاونی زنان روستایی استان خراسان می‌گوید: در روستا مردم قدرت خرید محصولات ما را دارند چراکه اگر بخواهند برای تهیه مواد مورد نیاز خود به شهر بروند باید مبلغی اضافه بر هزینه این مواد، به‌عنوان کرایه ماشین پرداخت کنند اما اگر بتوانند در روستا مواد مورد نیازشان را تهیه کنند، این هزینه را پرداخت نخواهند کرد و از اینرو تعاونی‌ها کمک مهمی به آنها می‌کنند. وی توضیح می‌دهد: گسترش فعالیت زنان روستایی چه در قالب تعاونی‌ها و چه در فعالیت‌هایی که خود این زنان به‌صورت فردی انجام می‌دهند، مانع از خالی شدن روستا‌ها یا علاقه مردم به مهاجرت از روستا به شهر خواهد شد. کفاش توضیح می‌دهد: در حال حاضر همین تعاونی‌ها و نهادهایی که به‌صورت همکاری میان عده‌ای از زنان شروع شده، نیاز به حمایت و گسترش دارد که می‌تواند جرقه‌ای برای حل بحران بیکاری در جامعه ما خصوصا برای زنان ما که اکثرا خانه‌دار و بیکار هستند، باشد. زنان سرمایه‌های ملی بزرگ کشور ما هستند که نباید با غافل شدن از نیروی کاری آنها جامعه را از خدمات آنها بی‌بهره ساخت. مریم مصطفوی‌مندی، مدیر عامل تعاونی روستایی زنان شفق استان خراسان‌رضوی نیز در رابطه با مزیت‌های کارآفرینی زنان روستایی به «کسب‌وکار» می گوید: دو عامل در پیشرفت کارآفرینی زنان روستایی مهم است؛ اولین عامل این است که تجربه نشان داده روستاهایی که در فاصله بیشتری از شهرها قرار دارند و فعالیت‌های کارآفرینی در میان این روستاها توسط مردان و یا زنان همین روستاها شکل می‌گیرد، نسبت به روستاهایی که این ویژگی را ندارند، از موفقیت بیشتری برخوردارند. دومین عامل وجود روابط فامیلی و خویشاوندی در میان مردم روستا و یا زنان روستایی است که مشارکت‌های آنها در فعالیت‌های اجتماعی به‌خصوص در کار به دلیل دادوستدهای روانی و احساسی‌ای که دارند، سرعت و پیشرفت کاری آنها را نسبت به شهر افزون‌تر کرده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 4 مهر 1396برچسب:فواید ,کسب درآمد ,کارآفرینی ,روستاها,
ارسال توسط پول دوست